Новини

Інтерв'ю Liga.net з главою "Тедіс"

29 листопада 2019

Імперія на 60 мільярдів: як працює тютюновий (не) монополіст. Інтерв'ю з главою "Тедіс"


Перше інтерв'ю нового директора найбільшого тютюнового дистриб'ютора. Тарас Корніяченко про тютюновий ринок і відносини з АМКУ


Найбільший гравець українського тютюнового ринку - компанія "Тедіс Україна" - часто потрапляє в гучні історії. Обшуки Генпрокуратури, розслідування Антимонопольного комітету, звинувачення з боку депутатів у надмірному впливі на ринок - ось лише неповний список його пригод за останні два роки.


Незважаючи на безліч інформаційних приводів, у компанії кілька років уникали відкритого спілкування з пресою. Останнє інтерв'ю вже екс-гендиректора компанії Івана Бея датовано березнем 2016 року.


Цього літа "Тедіс" очолив Тарас Корніяченко. У тютюновий ринок він прийшов із рітейлу - сім років пропрацював у мережі Watsons.


В інтерв'ю LIGA.net новий глава розповідає, чому "Тедіс" - не справжній монополіст, про що табачники говорять із Володимиром Зеленським, чи буде компанія платити мільярдний штраф АМКУ та як на ринок вплинуть останні ініціативи "Слуг народу".


ХТО ВОЛОДІЄ "ТЕДІСОМ"


- "Тедіс" довгий час мав російське коріння в особі компанії "Мегаполіс", потім у бізнес увійшов Борис Кауфман і поки нікому не відомі британські громадяни. Могли б ви пояснити, хто зараз акціонери "Тедіса" і хто за ними стоїть?

- З моменту мого приходу структура власності компанії не змінювалася. Основний бенефіціар - Борис Кауфман, який є публічною особою. У нас була з ним особиста зустріч. Це було потрібно, щоб зіставити те, що про нього пишуть, із тим, яка він насправді людина. І Борис Рафаїлович виявився дуже харизматичним, мегаенергічним, цікавим. Це і стало драйвером мого рішення прийти в компанію, мені було цікаво попрацювати з такою людиною.

Ще два акціонери - два Річарда з Великобританії - Річард Даксбері та Річард Доріан Фенхальц, кожен володіє  23,51% акцій. Я з ними зустрівся місяця через три після приходу в компанію. Ці люди є власниками бізнесу, але не беруть участі в операційному управлінні.


- Наскільки ви як топ-менеджер незалежні від акціонерів у прийнятті операційних рішень і часто зустрічаєтеся з Кауфманом?

- Зустрічаємося досить часто. При цьому у мене як у керівника достатньо повноважень для прийняття самостійних рішень.


- У вас є KPIs?

- У нас вибудувана система KPIs. Ключові з них - прибуток, виручка. Крім того, є показник рівня залученості людей. У цілому ж основна моя мета на цій посаді - подальший розвиток потенціалу компанії, щоб вона росла далі. Фактично потрібно збільшити капіталізацію компанії.


- Але ви й так величезні. "Тедіс" - це така собі копиця сіна, в якій можна заховати і не знайти багато всяких дрібниць.

- Мій минулий досвід у ритейлі допомагає мені тут. За фактом у будь-якій компанії немає межі досконалості. Навіть у копиці сіна можна соломинки впорядкувати, як би це важко не здавалося. Але сьогодні "Тедіс" - системна компанія, це перша в моїй практиці компанія, де посадові інструкції - не просто папірці, а реальні вимоги до співробітника. Тому ця копиця сіна вже досить структурована. Ми в будь-який момент можемо прорахувати ефективність роботи кожного співробітника, витрати на точку, будь-який показник, який необхідний.

З іншого боку, потенціал компанії не розкритий, ми дистриб'ютори в FMCG-секторі, тому товарів, які ми могли б ще продавати, достатньо. Ми регулярно прораховуємо всі можливі варіанти, оцінюємо ризики, вивчаємо інші категорії, щоб компанія могла зростати. Дивимося, як це буде відбиватися на прибутковості й капіталізації.


- "Тедіс" - компанія з мільярдної виручкою. Чи плануєте зростання обігу компанії за підсумками 2019 року в порівнянні з 2018-м?

- У цьому році ми очікуємо виручку приблизно у 60 млрд грн. Це трохи менше, відсотків на 9-10, ніж у минулому році. Причина в скороченні тютюнового ринку в цілому.


- Яка частка тютюнових продуктів у портфелі "Тедісу"?

- Тютюн на сьогоднішній день - основний продукт у нашому портфелі. Його частка близько 95%. Крім того, ми продаємо товари, супутні тютюну: сірники, запальнички, й інші товари.

КОРИСНІ ДАНІ. "Тедіс Україна" (раніше ТОВ Торгова компанія "Мегаполіс-Україна") - найбільший дистриб'ютор сигарет в Україні. Регіональна мережа компанії складається з 35 регіональних структурних підрозділів. Компанія зареєстрована на чотири кіпрські компанії: Мегаполіс Юкрейн Інвестмент Лімітед, Ебромар Індастріз Лімітед, Лідертано Холдінгс Лтд і Пласідо Холдінгз Лімітед.


ПРО МОНОПОЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ НА РИНКУ


- Ви  щойно сказали, що продаєте в основному сигарети. Яка частка в дистрибуції сигарет приходиться на "Тедіс"? За часів Віктора Януковича вона перевищувала 90%, а як зараз?

- Близько 60% від усіх продажів.


- Тобто ви визнаєте, що "Тедіс" - монополіст, і АМКУ не дарма вас за це лає?

- Давайте я поясню. На мій погляд, те, в чому нас звинувачують, неправда. Я з цим не згоден. Ми є найбільшим гравцем, але що стосується інших складових монополії - це не про нас.

Сьогодні на ринку тютюну продається близько 50 млрд штук сигарет. Їх виробляють чотири міжнародні компанії (Philip Morris, JTI, BAT, Imperial Tobacco), які займають 80% ринку. Є ще два локальних виробники - Львівська тютюнова фабрика та Юнайтед Тобакко з сумарною часткою 11-12%. І ракова пухлина всієї тютюнової індустрії - нелегальний ринок, на який припадає 8-9% і який активно росте.

Далі від виробників сигарети рухаються до споживача з роздрібу. Це близько 60 000 торгових точок і близько 30 великих торгових мереж. Близько 30% цієї роздрібної торгівлі є ключовими клієнтами компаній-виробників. У роздріб сигарети потрапляють від оптовиків. Ми теж оптовик, у нас є оптова ліцензія, як і у ще 111 інших компаній, які офіційно зареєстровані в ДФС. В українських фабрик є ще свої торгові доми. Тобто варіантів поширення товару безліч.


- Ви працюєте як із ключовими клієнтами, так і з роздробом та оптовиками. І при цьому ваша частка всього ринку не менше 60% за вашими ж словами.

- Ми великі, але ми не намагаємося диктувати ринку умови. Ми не можемо цього робити, оскільки працюємо з величезною кількістю ключових клієнтів, які працюють незалежно від нас, безпосередньо з виробниками. Ми за фактом просто купуємо сигарети й робимо все, щоб вони якомога швидше були доставлені до споживача.

Деякі депутати вважають, що "Тедіс" впливає на ціну пачки сигарет (про це йдеться в пояснювальній записці до законопроекту 1049 - Ред.). Нібито ціни на сигарети ростуть від того, що на ринку монопольний гравець. Але це не так. Ціни на сигарети встановлює держава через акцизну політику, та виробники, які самостійно встановлюють максимальну роздрібну ціну. Цю ціну ви можете побачити на кожній пачці сигарет. За фактом, ми одна з сотні компаній, які працюють у сегменті оптової торгівлі сигаретами. Ринок відкритий, зайти може будь-хто.


- При цьому не будь-кому під силу з вами конкурувати.

- Наша перевага - це масштаб. В Україні сьогодні немає такого дистриб'ютора в FMCG секторі, який може здійснити доставку товару  всією територією України в рекордно короткі терміни. Ми протягом тижня можемо повністю покрити територію України, заводячи на тютюновий ринок нову марку, новий продукт. І в цьому наша перевага, ми робимо це з тим рівнем витрат, який повторити ніхто в Україні не може.


- Але ж трапляються і збої. Пам'ятайте, кілька років тому в Україні утворився дефіцит сигарет? Тоді ще "Мегаполіс" блокували активісти, а у силовиків було багато питань до діяльності і акціонерів компанії. На якому етапі ті кримінальні справи та чи розвіяні звинувачення?

- Усі минулі кримінальні справи закриті. Там не було підстав у принципі для їхнього порушення. Зараз у судах у нас кілька податкових суперечок. Але ніякого впливу або тиску з боку силовиків і податківців немає.

А на випадок форс-мажорів, подібних 2016 року, у нас розроблений спеціальний алгоритм дій, щоб споживач не постраждав. У нас 35 складів в оренді, але транспорт у нас увесь свій - це 420 вантажних автомобілів, які доставляють сигарети з наших складів до роздробу - щотижня в 40 000 точок.


- Крім порушення правил гри на ринку, АМКУ пред'являє вам ще одне звинувачення - змова з транснаціональними компаніями. Саме з цього приводу на компанію недавно наклали багатомільярдний штраф.

- Історія про те, що виробники нібито не дають продукцію для реалізації іншим оптовикам, м'яко кажучи, дивна. Сьогодні у виробників є багато прямих контрактів із торговими мережами, тобто ніхто не забороняє виробникам співпрацювати не тільки з нами.

Але питання в тому, що тютюн - низькомаржинальний продукт: близько 80% вартості пачки сигарет - це собівартість і податки. На всіх - від виробника до роздрібної торгівлі - залишається 20% прибутку. Нам із них дістається всього 4%. Найбільший інтерес, на жаль, у деяких гравців ринку сьогодні - це отримати продукцію і погратися з нею в оптимізацію податків. Саме так вони створюють собі конкурентну перевагу.

Ми входимо в топ-10 платників податків, у 2018 році заплатили 1,8 млрд податків. Наприклад, у Первомайську і Ромнах наші розподільні центри є бюджетоутворюючими. Ми тільки роздрібного акцизу до місцевих бюджетів заплатили близько 850 млн грн.


- Чи будете ви платити штраф, накладений АМКУ?

- Ні, платити ми не будемо.


- Але частину колишнього штрафу, 300 млн, ви заплатили.

- Так, але я б не платив. І чому його заплатили - це окрема історія, ще до мого призначення. Ми з позицією АМКУ не згодні, вважаємо її абсолютно невірною, і першу справу оскаржуємо в судах, опрацьовуємо всі можливі логічні аргументації. І другу справу теж будемо оскаржувати.


- У яких стосунках ви з главою АМКУ Юрієм Терентьєвим? Є версія, що він справи "Тедісу" спускає на гальмах. Хоча саме він у 2015 році починав розслідування роботи "Мегаполісу".

- У мене особисто - виключно ділові. Я отримую запити з АМКУ та разом з юристами готую відповіді на них.


- Часто пишуть?

- За останній час із їхнього боку було кілька звернень. І ми завжди відповідаємо, так вимагає законодавство.


- Останнім часом до тютюнового ринку багато уваги й зустрічей на вищому рівні. Тютюнники зустрічаються з президентом Володимиром Зеленським, прем'єром Олексієм Гончаруком, міністром економіки Тимофієм Миловановим. Як ви це прокоментуєте?

- Була низка подій. На останню зустріч нас запросили для обговорення ситуації на тютюновому ринку. На ній були присутні Милованов, Терентьєв, ми, виробники, роздріб. По суті, це була одна з перших спроб розібратися в тому, які є проблеми на тютюновому ринку та як їх вирішити. Кожен учасник зустрічі міг дати рекомендації, як поліпшити ситуацію на ринку. І ми вдячні владі за таку відкритість, і зі свого боку тільки вітаємо такі дії.


- А в чому полягають ваші рекомендації?

- По-перше, ми підтримуємо відкритий ринок, але необхідно, щоб держава розробила правильний механізм його регулювання, щоб уникнути зростання тіньового ринку та мінімізаторів податків. Це система відстеження товарів на протязі всього ланцюжка поставок, а також регулювання отримання оптових ліцензій.


- А як ви прокоментуєте пост екс-уповноваженої АМКУ, а зараз заступник міністра економрозвитку Світлани Панаіотіді про те, як АМКУ шукає винних у ситуації на тютюновому ринку? У ньому наведено лист Терентьєва міністру Милованову, в якому сказано, що розбиратися в ситуації на тютюновому ринку тепер буде міністерство, а не комітет. Крім того, є інформація про те, що нібито Зеленський доручив тютюнникам знизити частку "Тедіса" до 35%.

- Я б не хотів коментувати домисли. На жодній із зустрічей, у яких ми брали участь, про це не йшлося. З того, що ми зараз із вами обговорюємо, нас можна звинуватити лише в тому, що ми великі. Але це не порушення. Є досвід багатьох європейських держав - Франції, Іспанії, Італії, Португалії, де існує один великий дистриб'ютор, але при цьому всі інші теж можуть отримати ліцензію й увійти в ринок. Питання в ефективності логістичної інфраструктури. Схожа ситуація і в Швеції, і в Угорщині - там дистрибуція взагалі монополізована державою.

 

А ЯКЩО РОЗДІЛЯТЬ? 


- "Тедіс" - предмет заздрості олігархічних структур. Зокрема, кажуть, що Ігор Коломойський не проти взяти участь у тютюновому ринку, де він ще не представлений. Чи не відчуваєте тиску в зв'язку з цим і не пов'язуєте дії АМКУ з зацікавленістю Ігоря Валерійовича?

 - Так, ходять різні чутки, розмови про інтереси різних груп, але прямого тиску ми не відчуваємо. До мене особисто звернень або спроб поговорити ніяких не було. Тому стверджувати, що ми комусь цікаві, я не можу. Але якщо в якихось груп бізнесменів є інтерес до цього ринку, то я вважаю, що у них є всі можливості діяти абсолютно цивілізовано й легально в нього заходити. Ми конкуренції не боїмося, вона нам на руку.


- Чи надходять вам пропозиції про купівлю частини "Тедісу" від міжнародних інвесторів?

- Періодично такі запити виникають. Інтерес є і від локальних, і від іноземних інвесторів. Поки до якогось конкретного процесу, предметних переговорів справа не доходила.


- Ви особисто хотіли б купити пакет акцій "Тедісу"?

(сміється). Я за два роки ще не встиг заробити на нього.


ПРО НЕЛЕГАЛЬНИЙ РИНОК


- Усі тютюнники скаржаться на зростаючий тіньовий сегмент. Ви теж згадали про нелегальний ринок. Яка роль "Тедісу" в українському сірому ринку сигарет?

- Позиція нашої компанії була, є й буде такою, що ми не співпрацюємо з компаніями, які будь-яким чином пов'язані з нелегальним ринком сигарет.


- Тобто зі Львівською тютюновою фабрикою ви не працюєте?

- Я не можу стверджувати, що Львівська фабрика пов'язана з нелегальним ринком. Але у нас із ними немає контракту. Вони працюють трохи за іншою схемою - через торгові доми, через власні філії.


- Раніше основними постачальниками нелегальних сигарет був російський "Донтабак", білоруські виробники й молдавани. Підробками постачали наші, українські фабрики й кустарні виробництва. Чи змінилися джерела тіні, та за рахунок чого зростає сірий ринок?

- Цей ринок розвивається самостійно, джерел багато. І ключовий фактор тут - ціна, нелегальні цигарки дешевші. Ми намагаємося цьому протистояти, покриваючи попит на сигарети з боку споживача.


- Згідно з дослідженням KPMG, Україна - найбільший постачальник нелегальних сигарет до країн ЄС. Чи можете ви цю інформацію підтвердити або спростувати?

- Ми не є учасниками міжнародних відносин. Але в пресі писали про те, що один із тютюнових гігантів у минулому році заплатив гігантський штраф - понад 15 млн фунтів - за те, що була виявлена ​​нелегальна продукція українського виробництва.

Я можу розповісти, як із тінню боремося ми - у нас є внутрішня система сканування кожного блоку сигарет на етапі від виробника до споживача. У нас окремий сканер для кожного з виробників. Ця інформація зібрана в базі даних, за допомогою якої можна в режимі реального часу спостерігати куди, скільки і якої продукції, за якою ціною надіслано. Мерчендайзери можуть цю інформацію перевіряти регулярно.


ПРО ТЮТЮНОВЕ ДЕРЖРЕГУЛЮВАННЯ


- В останні кілька місяців турбулентності тютюнового ринку додали законодавчі нововведення. Поправка Дубінського-Холодова в законопроекті 1049 могла привести до того, що український ринок покинули б як мінімум два виробники, а у компанії "Тедіс" стало б на два постачальника менше. Чи розглядали ви такий сценарій?

- Ну, Холодов це чи не Холодов, чи є там його інтереси, я стверджувати не можу, поправка ж подана не від його імені. "Схеми" у своєму журналістському розслідуванні професійно відповіли на це питання - так це чи ні - не хочу коментувати. Але поправка, дійсно, з моєї точки зору, неправильна. Тому що, з одного боку держава хоче розібратися в ситуації на ринку, з іншого - окремі представники влади вносять антиринкові поправки. Адже встановлення якихось обмежень націнки - це абсолютно антиконкурентні дії. Ми зіткнемося зі зниженням споживання і переходом ринку в тінь. А це призведе до зниження надходжень до бюджету.

Депутати очікували, що за допомогою цієї поправки роздрібна торгівля сплачувала б більше податків. Але що їм заважає платити податки зараз - питання риторичне.

Офіційно ситуація з виправленням ще не вирішена, і я, як українець, притримувався б правила «не кажи гоп, поки не перестрибнеш". Але я вважаю, що це поганий варіант розвитку подій, який точно не можна допустити.


- Ще одна скандальна історія - поправка до Податкового кодексу взаконопроекті 1210, яка передбачає одноразове, а не поступове підвищення акцизу на сигарети до європейського рівня. Ця норма могла б збільшити ціни на сигарети й, отже, вплинути на ваші результати. Як ви оцінюєте її та наскільки тут уже можна не турбуватися?

- Якщо це введуть, ми знову ж зіткнемося з ростом ціни, зниженням споживання легальних сигарет, зростанням тіні. Обсяг товару, який ми можемо продавати, скоротиться. Ми втратимо в обігу. А держава втратить у податках і надходженнях до бюджету.


- Сьогодні тютюновиробники прагнуть до створення бездимного майбутнього, так званого явища smoke free generation. В Європі фабрики переобладнають під виробництво стіків для альтернативних сигаретам продуктів. Що буде з "Тедісом", якщо сигарети в Україні перестануть купувати?

- Перш за все, наш головний пріоритет, наші партнери - міжнародні тютюнові компанії. Тому наше завдання бути максимально гнучкими й ефективними, відповідати їх потребам. Продукти нового покоління, які вони виводять на ринок, ми готові максимально швидко дистриб'ютувати. На додаток до цього, ми працюємо над розширенням нетютюнового асортименту.


- Чи продаєте ви вейпи?

- Вейпів у нас сьогодні немає, оскільки ринок сьогодні не врегульований. І зараз торгівля нікотиновмісними товарами, рідинами для нас несе ризики, зокрема репутаційні. Крім того, ми не розуміємо рівень попиту на цей продукт, точна кількість споживачів вейпів не досліджена.